Szorokin új regénye a szerző univerzumából már jól ismert elemekből  építkezik, ám ezúttal ezek maguk válnak főszereplővé. A rövid (mindegyre  az életveszélyt és boldogságot egyszerre jelentő tellúrszögek körül  forgó) történetek nem többek kulisszáknál, melyek között utazgatva  megismerünk egy utópiaként vagy antiutópiaként egyaránt értelmezhető,  régi-új világot.
Valamikor a 21. század közepén járunk. Európa egy  része elpusztult a muszlimokkal vívott háború során, és az egykori nagy  országok, így Oroszország is, több kis államalakulatra estek szét. Az  Altaj-hegységben egy kicsiny köztársaság jött létre, amely a területén  kitermelhető ritkaföldfém után a Tellúria nevet vette föl. A tellúr egy  tudományos felfedezésnek köszönhetően ekkoriban már igazi kincs, melyből  tudatmódosító szögeket állítanak elő. Az új anyag felülmúl minden  korábbi narkotikumot: az ember legbensőbb vágyait kelti életre, s a  tudatalatti által inspirált, a transzcendencia élményét nyújtó utazásban  részesíti használóját.
A regény ötven fejezete elképesztő  fantáziával eleveníti meg ezt az egyszerre retrográd és hipermodern  világot, melyet óriások és apró teremtmények, partizánok és hercegek,  zoomorfok és templomos lovagok, robotok és pravoszláv kommunisták  népesítenek be. Noha a fejezetekből nem áll össze egységes cselekmény   az egyes történeteknek más-más főhőse, stílusa és sokszor saját nyelve  van , a könyv végére érve mégis világosan kirajzolódnak az olvasó előtt  az új világrend körvonalai. A szorokini fantáziavilág erőteljes képei  igazolják, hogy a szerző nemcsak kiváló író és stiliszta, hanem valódi  látnok is, akinek a felszínen hihetetlen történetei a  társadalmi-politikai folyamatok irányát fedik föl: a felbomlást és a  széthullást, a hangsúlyok eltolódását vagy éppen megmaradását.