A történet a forradalom elõtti évtizedben játszódik. A Tanussyak,
a Pontay grófok figurái, megyén belüli szomszédvár-harcai a nagy évtized,
a negyvenes évek egyfajta képét nyújtják.
Hiszen parádét csinálni mai napság is csak tudnak a magyarok. Ebben
rajtuk semmi más nemzet túl nem tesz. Nem is tehet. De mi ez
a mostani parádé a hajdanihoz képest, amilyent az öregeink láttak és
produkáltak.
Csak úgy a hírébõl halljuk még, hogy volt egyszer egy mágnás, akinek
olyan dolmánya volt, hogy nem látszott rajta a posztó az igazgyöngy
hímzéstõl! Hát az a másik, akinek minden dolmánygombja egy-egy repetáló
óra volt, amik hogyha elkezdtek egyszerre ütni, hát az egy kis török
muzsikát adott ki! Hát az az egyházfejedelem, akinek az installációi
bevonulásánál mind a hat fekete lova ezüstpatkóval volt megvasalva,
a patkó mind lógott, ha egy leesett, azt otthagytak a népnek, ott voltak
díszkovácsok, rögtön vertek fel más ezüstpatkót, megint olyan veszendõnek
szánva. No, meg aztán az a híres herceg, aki egy ilyen parádéra
Rubensnek egy eredeti vásznát (a vászon be volt mázolva valami festéssel,
megért százezer forintot) felszabatta atillának, azt öltötte fel. Hanem
hát mindezeknél híresebb volt az a nagy parádé, amelyben Ponthay
Adalbert gróf úr õexcellenciája részesül vala, mikor bevonulását tartá
Tuhutum vármegyébe, teljhatalmú királyi biztosi minõségében